Tabulka './sokolblovice_cz/rs_stat_session' je ozna-Bčena jako porušená a měla by být opravena Jachetní oddíl Sokola Blovice
| Hlavní stránka | Rezervační systém | Odkazy | Nejlevnější obědy Blovice | Ubytovna | Vyhledávání | Výbor TJ Sokol Blovice | Kontakt |

 
Rozpis fotbalových utkání - jaro 2024
Fotbal jaro 2024

 
Rozpis utkání národní házené - jaro 2024
Národní házená jaro 2024

 
Cestovní příkaz TJ jednotný
Formulář ke stažení

  NH Blovice
NH Blovice

Jachetní oddíl Sokola Blovice
Vydáno dne 09. 02. 2014 (3032 přečtení)



Začátky našeho vodáckého snažení sahají do 70let minulého století. Dnes již těžko můžeme říci, kdo první začal stavět loď.

Podle vlastních plánů postavil Míra Petr své první motorové plavidlo. Byl následován Václavem Dindou a Pavlem Kýčkem s čluny vybavenými motorem Wartburg. Další čluny, tentokrát s přívěsným motorem, postavili Jirka Sýkora a M. Matoušek.

Se stavěním byla spousta potíží, ale obrovské nadšení překonalo překážky a lodě byly postupně spouštěné na vodu.

Blovičtí motoráci nejčastěji jezdili na Orlickou přehradu. Ježdění nebylo nijak omezené, lyžovalo se od přehradní hráze až k Týnu nad Vltavou. Vyhrazená lyžoviště nebyla.

S postupujícími léty přibývalo motorových vodáků, ale přibývaly i plachetnice. Nařízením vlády byla zakázána neorganizovaná plavba motorových plavidel mimo povolená území a výkon vodního motorismu byl podmíněn vstupem do sportovní organizace.

Spousta majitelů motorových lodí sportu zanechala, nebo přesedlala na jachting, kterého se omezení netýkalo.

Blovičtí vodáci to nevzdali a byli nejprve organizováni pod Svazarmem, od roku 1978 pak pod Sokolem Blovice, kde jsou dodnes.

Od samého počátku bylo úsilí zaměřeno na zajištění základny na vhodné vodní ploše v dostupné vzdálenosti.

Základna byla vybudována na Orlické přehradě v lokalitě Chrást. V její blízkosti se nám podařilo zajistit lyžařskou dráhu pro omezený počet plavidel. A tak mohli naši motoráci, jako jedni z mála v republice, provozovat svůj sport. Ve správě blovických jachtařů je lyžoviště dodnes.

Prvním předsedou klubu s 30 zakládajícími členy byl Ing. Miroslav Petr.

Byla nastartována výroba plachetnic. Lodě postupně dokončovali "Sandy"- Kozák, Jan Brandl, Jirka Kolář, Josef Škola, Míra Sýkora, Vlasta Hošek, Jarda Krpejš, Honza Mašek, Láďa Rupert, Láďa Velhartický, Karel Švehla, Honza Pančík, Olda Štrobl a další.

Většina členů se nespokojila s prvním postaveným plavidlem a postupně stavěla, nebo kupovala větší a modernější lodě.

Od roku 1981do roku 1985 oddíl pracoval pod vedením Ing. J. Kozáka přezdívaného "Sandy", který přivedl k tomuto, často celoživotnímu sportu a koníčku mnoho zájemců, a to jak z řad dětí, tak dospělých.

Od roku 1986 do současné doby je oddíl vedený předsedou Jaroslavem Krpejšem.

Jachting a vodní motorismus je sport poměrně finančně náročný. Pořízení a následná nepřetržitá údržba plavidel vyžaduje nemalých finančních prostředků, které jsou v režii majitelů plavidel.

Každý připravuje svou loď na letní sezónu. Léto se vždy rychle blíží, práce je na lodi vždy jaksi více nežli se zdálo, a tak někdy nátěry vytvrzují až během přepravy.

Dalším úkolem je příprava kempoviště a lyžoviště, kde každoročně provádíme údržbu sloďovací komunikace v kempu, úpravu kempových míst, vystrojení kotviště pro plavidla a lyžařské dráhy.

Nejvíce práce bylo po velkých letních záplavách v roce 2002, kdy jsme se zapojili do centrálně řízené akce "Čištění břehů přehrady Orlík" a bylo odvezeno velké množství různého odpadu.

Výcvik jachtingu a vodního motorismu ve spojení s rekreačním jachtingem tradičně probíhá v letních a podzimních měsících. Vyvrcholením je otevřený oddílový závod, kterého se zúčastňují většina oddílových plachetnic. Odměnou za první místo je putovní pohár. Současně probíhají exhibice na lyžařské dráze. Zúčastňujeme se závodů kajutových plachetnic pořádaných jinými jachetními oddíly.

Plavidla podléhají přísně evidenci, jejich stav je pravidelně kontrolován Státní plavební správou. Kapitán plavidla musí vlastnit oprávnění k řízení plavidla.

Pro výchovu malých jachtařů oddíl postavil plachetnice Optimist a surf, semínko padlo na úrodnou půdu a v oddíle nám vyrostlo několik nových jachtařů z řad našich dětí. Všichni složili zkoušky vůdce malého plavidla a stali se z nich plnohodnotní jachtaři.

Mnozí blovičtí jachtaři se vydávají na charterových lodích jižní moře do Chorvatska, Itálie, Řecka, případně na drsnější Balt.

Radostné jachetní zážitky jsou někdy bohužel doplněny i těmi smutnými, když se musíme rozloučit s některými našimi členy a kamarády, kteří pro nás mnoho znamenali. Byli to zejména Ing. Josef Kozák, Ing. Miroslav Petr, Pavel Kýček, Miloslav Šipla, Jiří Sýkora, Karel Jermář, Vlastimil Hošek, Oldřich Štróbl a Josef Černý.

V současné době má jachetní oddíl 20 členů, 7 motorových plavidel, 6 otevřených a 9 kajutových jachet.

Jachting nám přináší hodně krásných zážitků, mnohá příjemná setkání se stejně zapálenými lidmi. Při řešení složitých situací, ale i různých nezdarech je dobré nezapomenout na heslo starých plavců " Žít se může, plout se musí ".



Jaroslav Krpejš - předseda jachetního oddílu Blovice



Celá tisková zpráva | Komentáře: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

  Brutus - 5.4.2024 Sokolovna Blovice

Brutus Blovice


  Jarní kino v Liďáku

Jarní kino v Liďáku


  Slevový kód 11teamsports.cz

11teamsports.cz sleva


  Kronika Sokol 1929
Kronika Sokol 1929 ke stažení - stáhnout

Katalog ubytování hotely, penziony, motely, pensiony
maslak escort şişli escort taksim escort ümraniye escort mecidiyeköy escort ataköy escort beşiktaş escort bakırköy escort istanbul escort beylikdüzü escort ataşehir escort kadiköy escort bishkek escorts tuzla escort şişli escort istanbul escort ümraniye escort sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop sex shop

Tento web byl vytvořen pomocí redakčního systému phpRS
Layout: Beach - verze 1.1.0